No items found.

Anmälda lag:

0

Tävlingsform

FIFA:s regler gäller i tillämpliga delar. I övrigt enligt Svenska Fotbollförbundets nya regler, som innebär att åldersgrupperna i 7-7 F-/P 12 och yngre spelar endast gruppspel. Fullständiga regler finns HÄR

Gruppspel

Åldersklasserna F-/P12 och yngre (5-5 och 7-7) spelar endast gruppspel utan resultatredovisning.
Åldersklasserna F-/P 13 och äldre (9-9 och 11-11) spelar som tidigare gruppspel med efterföljande Playoff A eller B beroende på placering i gruppen.
Lagen indelas i grupper om 5, 6, 7 eller 8 lag där alla spelar i en enkelserie. Bandybyten i alla klasser. Varje lag får använda sig av 7 st avbytare i 9-9 och 11-11 och fritt antal i 5-5 och 7-7.

Slutspel

Lag i 9-9 och 11-11 går vidare till antingen A- eller B-slutspel som spelas i cupsystem. De bästa lagen i varje femlagsgrupp går vidare till A-slutspel. Övriga lag spelar i B-slutspel.
I A-slutspelets semifinaler och finaler spelas matcherna med assisterande domare.

Dispenser

Generell åldersdispens för högst två 1-årsöveråriga spelare/match i samtliga klasser.

Matchgaranti och speltider.

Matchgaranti:
* 11-11 minst 5 matcher.
* 9-9 minst 5 matcher.
* 7-7 6 matcher.
* 5-5 fredag-Lördag 5 matcher. 9 år.
* 5-5 söndag 4 matcher. 8 år.
* 3-3 söndag 4 matcher.

Speltider:
11-11: 2 x 25 minuter i både gruppspel och cupspel. Spelas Fredag – Måndag.
9-9: 2 x 20 minuter i både gruppspel och cupspel. Spelas Fredag – Måndag.
7-7: 2 x 20 minuter i gruppspel. Spelas fredag – söndag.
5-5: 2 x 15 minuter. Spelas fredag-lördag. 9 år.
5-5: 2 x 15 minuter. Spelas söndag. 8 år.
3-3: 3 x 4 minuter. Spelas på söndag.
Samtliga matcher spelas på gräs-/konstgräsplaner.

Klasser

11-11

  • P16/17 pojkar födda 1/1 2003 och senare

  • P15 pojkar födda 1/1 2005 och senare

  • F16/17 flickor födda 1/1 2003 och senare

  • F15 flickor födda 1/1 2005 och senare

9-9

  • P13 pojkar födda 1/1 2007 och senare
    7-7 mål.

  • P13 lätt pojkar födda 1/1 2007 och senare. 7-7 mål.

  • P14 pojkar födda 1/1 2006 och senare
    11-11 mål.

  • P14 lätt pojkar födda 1/1 2006 och senare. 11-11 mål.

  • F13 flickor födda 1/1 2007 och senare
    7-7 mål.

  • F13 lätt flickor födda 1/1 2007 och senare. 7-7 mål.

  • F14 flickor födda 1/1 2006 och senare.
    11-11 mål.

  • F14 lätt flickor födda 1/1 2006 och senare. 11-11 mål.

3-3

  • F/P 6/7 Mix klass födda 2013 och senare.

  • Spelas på Söndagen på vår huvudarena Hamre 1

7-7

  • P12 pojkar födda 1/1 2008 och senare

  • P12 lätt pojkar födda 1/1 2008 och senare

  • P11 pojkar födda 1/1 2009.

  • P11 lätt pojkar födda 1/1 2009 och senare

  • P10 pojkar födda 1/1 2010 och senare

  • .P10 lätt pojkar födda 1/1 2010 och senare

  • F12 flickor födda 1/1 2008 och senare

  • F12 lätt flickor födda 1/1 2008 och senare

  • F11 flickor födda 1/1 2009.

  • F11 lätt flickor födda 1/1 2009 och senare

  • F10 flickor födda 1/1 2010.

  • F10 lätt flickor födda 1/1 2010 och senare

5-5

  • P8 Pojkar födda 1/1 2012 och senare
    Söndag

  • F8 Flickor födda 1/1 2012 och senare
    Söndag

    * P9 pojkar födda 1/1 2011 och senare. Fredag-Lördag

    * F9 flickor födda 1/1 2011 och senare
    Fredag-Lördag

Matchdagar

  • 11-11 och 9-9: Spelas Fredag 08.00– Måndag em (slutspel)

  • 7-7: Spelas fredag 08.00– Söndag em (ej slutspel).

  • 5-5 för 9 åringar: Spelas Fredag 08.00– Lördag em (ej slutspel).

  • 5-5 för 8 åringar: Spelas Söndag 08.00-em (ej slutspel)

    * 3-3 för 6/7 åringar: Spelas Söndag 08.00-em (ej slutspel)

Samtliga matcher spelas på gräs-/konstgräsplaner.

Avgifter

Sista anmälningsdag 20 April.

Alla lag- och deltagaravgifter hittar du under fliken högst upp på sidan bredvid ArosCup loggan. eller på denna länk: Avgifter

Anmälnings-/lagavgiften faktureras från Aroscupen via My Team. Den ska vara betald senast på angiven förfallodag.

Deltagaravgiften (Gästkorten) faktureras också via My Team och ska vara betald senast på angiven förfallodag.

Arrangören förbehåller sig rätten att stryka lag som inte har betalat avgifter i rätt tid.

Boende

ArosCupen är en populär cup med ca 500 lag varje år vilket gör att vi har en hög beläggning på våra skolor i Västerås så först till kvarn gäller om man vill bo på skolor i Västerås.
När skolboendet i Västerås är fullt kommer detta att meddelas på hemsidan och lag som anmäler sig efter att skolorna i Västerås är fulla kommer då få erbjudande om skolboende utanför Västerås med en restid om ca 20 min med egen transport.

Deltagande lag inkvarteras i skolsalar eller gymnastiklokaler. Skolsalarna rymmer mellan 15-20 personer med “normala (90×200)” Madrasser. På senare tid har det blivit populärt med uppblåsbara breda “Madrasser”. De tar betydligt större utrymme och det blir så trångt att salen inte räcker till. Att lösa dessa problem på plats under cupen går inte!
Medtag luftmadrasser (90x200), och undvik de bredaste sorterna för er egen trevnad!

Inkvartering på skolorna kan ske från torsdag kl 16.00 och middag ingår på torsdag kväll.

ORDNINGSFÖRESKRIFTER PÅ FÖRLÄGGNINGAR.
*
Ledare är ansvariga för sina spelare under turneringen gällande ev skadegörelse.
*
Det är förbjudet att förtära alkohol på förläggningarna.
* Tystnad gäller på varje förläggning 23.00-06.00.
* Det åligger varje lag att grovstäda sin sovsal för avfärd.
* Minst en ansvarig ledare skall bo tillsammans med laget vid förläggningsboende.
* Skolorna hyrs ut av Västerås Stad så vi ber er respektera de ordningsregler som gäller.
* Deltagarna ska göra snyggt efter sig sedan de ätit i skolrestaurangerna. Använda tallrikar, bestick och muggar samt tomma förpackningar och matrester skall lämnas på anvisad plats i skolrestaurangen.
* Det är inte tillåtet att ta med mat och dryck från skolrestaurangerna. Deltagare som påträffas med att medföra mat och dryck från skolrestaurangerna kan utvisas från cupen.
* Inga fotbollskor får man ha på sig inne på skolorna och i skolrestaurangerna.
Brandsäkerhet.
*
Rökning är absolut förbjudet på förläggningsområdena och i skolrestaurangerna.
* Det är förbjudet att laga mat eller koka kaffe på förläggningarna.
* Det är förbjudet att ställa ut bord och stolar i korridorerna.

Överträdelser av dessa regler behandlas av tävlingskommittèn och kan medföra uteslutning ur turneringen och eller avhysning från inkvarteringen.

Här kommer ni se vilken skola ni ska bo på ca 10 dagar innan cupen:
Hitta vår skola

Bo lite lyxigare?

ArosCupen rekommenderar följande hotell under turneringen. (Obs! Aroscupens busslinjer går inte från hotellen!)

Mat och dryck

I deltagaravgiften ingår följande mat

För 11-11, 9-9:

  • Torsdag: middag.

  • Fredag-lördag: Frukost, lunch och middag.

  • Söndag: Frukost, lunch och middag.

    Måndag: Frukost och lunch.

För 7-7:

  • Torsdag: Middag.

  • Fredag-lördag: Frukost, lunch och middag.

  • Söndag: Frukost och lunch.

    För 5-5, 9 år:

    Torsdag: Middag.
    Fredag: Frukost, lunch och middag
    Lördag: Frukost, lunch.

Samtliga finallag i A- och B-slutspel erhåller mat efter sin final på måndag! Lunch äts på skolrestauranger fram till 15.00 och middagskuponger delas ut till de senare matcherna.

Extra matbiljetter

För de som ej bor på skolor, finns att köpa i kioskerna på skolorna.

Pris
Frukost 30:-
Lunch 75:-
Middag 75:-

Matsedel 2020

Öppettider: Frukost: 06.00 – 09.00 | Lunch: 11.00 – 15.00 | Middag: 17.00 – 21.00

Torsdag

MIDDAG

Fredag

FRUKOST  Gröt/fil, sylt/müsli, hårt och mjukt bröd, pålägg kalkon/ost, gurka/paprika.
LUNCH
MIDDAG

Lördag

FRUKOST  Gröt/fil, sylt/müsli, hårt och mjukt bröd, pålägg kalkon/ost, gurka/paprika.
LUNCH
MIDDAG

Söndag

FRUKOST  Gröt/fil, sylt/müsli, hårt och mjukt bröd, pålägg kalkon/ost, gurka/paprika.
LUNCH
MIDDAG

Måndag

FRUKOST Gröt/fil, sylt/müsli, hårt och mjukt bröd, pålägg kalkon/ost, gurka/paprika.
LUNCH

Alltid vid frukost/lunch/middag

Frukost:
Kaffe, Te, Chokladdryck, Juice och frukt.

Lunch och Middag:
Hårt och mjukt bröd, pålägg ost, margarin, ekologisk lättmjölk/måltidsdryck, kaffe, te och salladsbuffé.

Specialkost

Ingen maträtt på årets meny innehåller fläskkött. ArosCupen har specialkost om lag har spelare som ej kan äta någon av rätterna i matsedeln. Vänligen beställ detta senast den 10 juni! En word-blankett för detta finns här och under CUP-dokument.

Transporter

Buss under turneringen erbjuds för alla lag med inkvartering i skolor.

Lag som bor i skolor erbjuds transport med Aroscupens bussar mellan skolor och spelområden mot en avgift på 100 kr/person.

Ankommer laget med tåg till Västerås C så ingår även resa mellan station – förläggning
samt mellan förläggning och station efter cupen.


Deltagaravgift och bussavgift skall vara inbetald på ArosCupens bankgiro 233-0397 enligt förfallodatum på utsänd faktura.
Arrangören förbehåller sig rätten att stryka lag som ej betalat deltagaravgiften i tid.
Deltagarbevisen delas ut av skolvärden på skolan vid inkvarteringen.

Buss för hämtning Flyg och Båt.

Lag som anländer med flyg till Arlanda eller Skavsta, eller med båt till Stockholm eller Nynäshamn kan hämtas med buss via ArosCupens försorg mot en avgift på 400 kronor per person. Meddela önskemål om hämtning i god tid allra senast den 4 maj och ange då ankomsttid, mejlas till info@aroscupen.se

Bussavgift för hämtning vid flyg/båt skall vara inbetald på ArosCupens bankgiro 233-0397 enligt förfallodatum på utsänd faktura.

För ledare

Vad vore idrotten utan ledare? Vad vore ArosCupen utan er ledare? Vi vill därför göra något extra för er, nämligen:

  • Samtliga betalande ledare i varje lag får ArosCupens coach-T-shirt, beställs vid anmälan.

  • Ledarna får aktuell information på varje skola i samband med incheckning.

  • På varje skola finns ett speciellt ledarrum där vi bjuder på kaffe och tillgång till dagspress, Ni får också ett personligt ledarkort som ger er Kaffe/Te på våra spelområden.

    Nöjen under ArosCupen se länk här

Priser

Dessa pampiga pokaler får slutsegrarna i 9-9 och 11-11 klasserna. Pokalen får behållas.

ArosCup Glob pokalen till vinnarna i A-slutspelet.(se bild)

Pokal till tvåan i A-slutspelet samt segraren i B-slutspelet.

“Matchens Lirare” i varje A-final tilldelas Sporrongs hederspris.

Vanliga frågor

På den här sidan hittar du de vanligaste frågorna vi får, samt svaren. Om din fråga inte besvaras här går det bra att maila oss via kontaktformuläret med din fråga.

CUP-dokument

I nedanstående länkar kommer du att hitta aktuella dokument.

Tävlingsbestämmelser 2020 pdfKarta över Västerås och spelområden

Laguppställning  fylls i på MyTeam.

Specialkost – Skriv ut, fyll i, maila till AC-kansliet senast den 10 juni.

Arrangör

ArosCupen arrangeras av Skiljebo Sportklubb (SSK) i Västerås. Skiljebo Sportklubb bildades år 1944. Namnet kommer från den stadsdel där “det hela började”. Klubbens representationslag herrar spelar i div 2. Ett pojklag spelar i Pojkallsvenskan Elit. Äldsta flicklaget spelar i SM F17. SSK har en bred ungdomsverksamhet med ca 50 st pojk och flicklag. Klubben har ett eget kansli på Hamre IP. Ordförande i SSK är Lars Lundqvist.

ArosCupskommitté

För organisation och genomförande av ArosCupen har SSK en kommitté som jobbar i stort sett hela året med planering och alla praktiska detaljer som måste till för att genomföra en så stor turnering. Här följer en presentation av nuvarande kommitté.

  • Sören Carlsson – Ordförande i kommittén.

  • Christer Fredriksson – Ansvar för förläggning av alla deltagare i skolorna.

  • Lasse Lundqvist – Ansvarar tillsammans med Stig för lottning av spelprogram och resultatredovisningen under cupdagarna.

  • Yngve Wallin – Jobbar deltid på SSK-kansliet och tar hand om det löpande arbetet samt kontakter med lagen och Västerås stad.

  • Fredh Lindh – Kassör i kommittén och ansvarig för den ekonomiska redovisningen.

  • Mikela Wallin – Jobbar med rekrytering av funktionärer samt ekonomi.

  • Hans Johansson – Ansvarar för att utspisningen på skolorna fungerar. Allt från upphandling och distribution till bemanning. Han rekryterar även skolvärdarna.

  • Stig Flöijer – Domaransvarig. Rekryterar domare och lägger ut matcher på dessa. Jobbar tillsammans med Lasse med lottning av spelprogram. Stig är även webmaster för hemsidan aroscupen.se.

Övriga funktionärer

Under själva turneringen engageras naturligtvis ytterligare ett stort antal funktionärer. De flesta rekryteras bland klubbens medlemmar, men en del medhjälpare engageras även från några andra av stadens fotbollsklubbar. Här är några av de största kategorierna:

  • Skolvärdar, ca 25 st. Är ArosCupens ansikte utåt. Har hand om incheckning och service mot ledare och lag. De ansvarar för ordningen på sin skola och är “arbetsledare” för de funktionärer som jobbar på skolan.

  • AC-personal på skolorna, ca 600 st. I regel får ett av SSK:s ungdomslag ansvaret för att bemanna en skola. Arbetsuppgifterna består i att bemanna kiosk och ledarrum, svara för städning och upplåsning av klassrum m m.

  • Kök och bespisning bemannas av skolornas ordinarie personal, förstärkt med SSK-funktionärer.

  • Planchefer, ca 30 st. Ansvarar för att det fungerar på planerna. Servar domare och lag med information och materiel, svarar för inrapportering av resultat till kansliet samt uppdaterar resultattavlor vid planerna.

  • Domare, ca 140 st. Ambitionen är att ha hög kvalité och domarna har distrikts- eller förbundsbehörighet.

  • Övrigt, ca 20 st. För övrig service under turneringen finns ytterligare ett antal medarbetare med bl a följande uppgifter: chaufförer som hämtar lag vid stationen och har jour för olika typer av transporter, sjuksystrar som finns till hands på de största spelområdena, vakter vid ArosCupens egna discotek